ЗАКЛАД ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ (ЯСЛА-САДОК) «ВЕСЕЛКА»
ПАНТАЇВСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ
НАКАЗ
від ʺ24ʺ жовтня 2023 року № 75 о/д
смт. Пантаївка
Про вивчення стану організації
національно-патріотичного виховання дошкільників
На виконання Закону України «Про дошкільну освіту», відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09 жовтня 2020 року Ка 932 «Про затвердження плану дій щодо реалізації Стратегії національно-патріотичного виховання на 2020-2025 роки» відповідно до річного плану роботи закладу дошкільної освіти на 2023/2024 навчальний рік та з метою вивчення стану організації патріотичного виховання у контексті розвитку духовного потенціалу особистості дитини дошкільного віку,
НАКАЗУЮ:
- З 06.11.2023 по 10.11.2023 вивчити стан організації національно-патріотичного виховання у контексті розвитку духовного потенціалу особистості дитини дошкільного віку.
- Для вивчення стану організації патріотичного виховання в дітей дошкільного віку призначити комісію у складі:
Ступа І.С., директор ЗДО;
Лебединська І.І., вихователь;
Задесенець Н.М., вихователь.
3. Затвердити перелік питань з перевірки стану організації патріотичного виховання дошкільників (Додаток).
4. До 10 листопада членам комісії провести вивчення стану організації патріотичного виховання дітей дошкільного.
5.До 14 листопада членам комісії підготувати висновки та пропозиції за результатами вивчення.
6. До 15 листопада 2023 року узагальнити матеріали членів комісії, підготувати проект наказу.
7. Контроль за виконанням даного наказу залишаю за собою.
Директор ЗДО З наказом ознайомлені: |
Інна СТУПА |
Додаток до наказу
від 24.10.2023 № 75 о/д
Перелік питань
щодо вивчення стану патріотичного виховання дітей у закладі дошкільної освіти
- Наявність нормативної бази з організації правового виховання дітей дошкільного віку, дотримання вимог нормативних документів.
- Створення розвивального життєвого простору дитини у групі:
- національний куточок;
- художньо-естетичний центр (літературний, музичний, образотворчий, театральний куточки);
- мовленнєве середовище.
- Знання педагогами нормативно-правових документів, що регламентують діяльність дошкільного навчального закладу з громадянського виховання.
- Змістовність перспективного, календарного планування, системність та послідовність виконання завдань програми з громадянського виховання, відповідність віковим особливостям дітей.
- Знання педагогами завдань щодо ознайомлення дітей з витоками народознавства. Ефективність методів та прийомів у роботі з дітьми. Доцільність обраних педагогами форм організації роботи з громадянського виховання.
- Оцінка розвитку основ національної свідомості дітей.
- Оснащення методичного кабінету.
- Рівень участі педагогів у методичній роботі закладу з питань громадянського виховання дітей; підвищення професійної компетентності педагогів шляхом курсової перепідготовки, вивчення, узагальнення та впровадження досвіду, участі у проблемних і творчих групах, семінарах, консультаціях тощо.
- Оцінка батьками результативності роботи вихователів з громадянського виховання.
ЗАКЛАД ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ (ЯСЛА-САДОК) «ВЕСЕЛКА»
ПАНТАЇВСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ
НАКАЗ
від ʺ13ʺ листопада 2023 року № 80 о/д
смт. Пантаївка
Про результати вивчення стану організації патріотичного виховання дошкільників
|
|
Відповідно до завдань річного плану роботи закладу дошкільної освіти на 2023/2024 н.р. із 06 листопада до 10 листопада було вивчено стан організації патріотичного виховання у контексті розвитку духовного потенціалу особистості дитини дошкільного віку у дошкільних групах.
Перевірку здійснювала комісія у складі:
- Ступа І.С. –директор ЗДО;
- Лебединська І.І. – вихователь;
- Задесенець Н.М. – вихователь.
Під час роботи комісії проведено вивчення таких питань:
- Створення розвивального життєвого простору дитини у групі:
- національний куточок;
- художньо-естетичний центр (літературний, музичний, образотворчий, театральний куточки);
- мовленнєве середовище.
- Знання педагогами нормативно-правових документів, що регламентують діяльність дошкільного навчального закладу з громадського виховання.
- Змістовність перспективного, календарного планування, системність та послідовність та послідовність виконання завдань Базового компоненту дошкільної освіти та чинних програм з громадянського виховання, відповідність віковим особливостям дітей.
- Знання педагогами завдань щодо ознайомлення дітей з витоками народознавства.
- Ефективність методів та прийомів у роботі з дітьми. Доцільність обраних педагогами форм організації роботи з громадянського виховання.
- Оцінка розвитку національної свідомості дітей.
- Оснащення мікрокабінету груп.
- Використання різноманітних форм педагогічного просвітництва батьків. Оцінка батьками результативності роботи вихователів з громадянського виховання.
З метою забезпечення якісної та доступної дошкільної освіти, виховання здорової та компетентної особистості у дошкільному закладі функціонує 4 групи де виховується 53 дитини.
Освітній процес у дошкільному закладі здійснюють 9 педагогів: директор, музичний керівник, 7 вихователів.
Під час перевірки членами комісії було відвідано 6 занять, з яких 3 високоефективних (педагоги Апостолова А.В., Задесенець Н.М., Лебединська І.І.); розвага, проведена на високому рівні:
- Патріотичний квест для дітей старшого дошкільного віку «Україна різноманітна» музичний керівник Зарецька К.І., вихователь Колосай Н.А..;
- проведено спостереження за ігровою діяльністю дітей, бесіди з дітьми.
Перевірено ділову документацію, матеріально-технічну базу, проведено бесіди з педагогами, батьками, дітьми.
Освітній процес у закладі дошкільної освіти здійснюється відповідно до Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», , Концепцію виховання дітей та молоді в національній системи освіти, Концепцію громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності, відповідну літературу, «Положення про дошкільний навчальний заклад» і спрямований на реалізацію нового змісту дошкільної освіти .
Педагогічні працівники колективу втілюють в життя державну політику в галузі освіти на основі реалізації завдань Базового компонента дошкільної освіти в Україні та програми «Українське дошкілля», парціальної програми національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку «Україна – моя Батьківщина».
Результати перевірки свідчать, що всі вікові групи в достатній кількості забезпечені методичними та дидактичними посібниками з освітньої лінії «Дитина в соціумі», та розділу програми «Дитина в довкіллі».
Аналізуючи календарний план вихователів варто зазначити, що ведеться систематична робота по вихованню громадянських почуттів та любові дітей до рідного міста. Заслуговує уваги те, що вихователі звертають увагу при плануванні своєї роботи не тільки на роботу з дітьми.
У Жовтні 2023 року для педагогів закладу був проведений семінар: «Патріотичне виховання як складова гармонійного розвитку дошкільника»
У закладі існує українська світлиця з інтер’єром української хати, де зібрані вироби народних промислів України (гончарні вироби, дерев’яні іграшки, домоткані рушники та одяг), предмети народного побуту та національного мистецтва.
Під час планування та проведення освітнього процесу педагоги користуються такими навчальними посібниками:
- ЯловськаО.О.Народні перлини для маленькоїдитини/ Мандрівець
- Патріотичневиховання в ДНЗ. — Х.: Вид-во «Ранок», 2015. — 192 с. — (Серія «Сучаснадошкільнаосвіта»).
- Духовні витоки українських свят та обрядів. Вікторини / упорядник Н.В.Лемешенко – Запоріжжя, 2006 – 92с.
- Народознавство в дошкільному закладі / методичні рекомендації для вихователів / упорядник О.П.Макаренко – Тернопіль, 1992. – 143с.
- Народознавство в дошкільнму навчальному закладі. 2—6 років. — 4-те вид., перероб. — Х. : Вид. група «Основа», 2013. — 207, [1] с. : іл. — (Серія «ДНЗ. Вихователю»).
- Захарчук-Чугай Р. В. Українське народне декоративне мистецтво : навч. посіб. / Р. В. Захарчук-Чугай, Є. А. Антонович. – К. : Знання, 2012. – 342 с.
- Калуська Л. В. Ремесла українського народу : [метод. посіб. для вихователів дошкільних закладів] / Л. В. Калуська. – Х. : Ранок-НТ, 2007. – 64 с.
- Фоменко Е. В. Формування національної самосвідомості / Е. В. Фоменко. – Х. : Основа, 2009. – 121 с. – (Серія «ДНЗ. Вихователю»).
- Луценко І.О. Моя країна - Україна. Українське країнознавство для дошкільнят - К.: Аконіт, 2008. — 64 с.
- Провозюк Г. Г. Земля, де народились і ростем : метод. посіб. з питань ознайомлення дітей дошкільного віку з рідним краєм / Г. Г. Провозюк. – Тернопіль : Мальва - ОСО, 2007. – 184 с.
- Наумко В.К. Культура і побут населення України. - Київ, 1991. – 109с.
- Пістун Т.В. Свою Україну любіть… - Тернопіль, 2006. – 175с.
- Скуратівський В.Т. Дідух: Свята українського народу - Київ, 1995. – 272с.
- Стрьок К.І., Кириченко О.М. „Розвиток українського мовлення у дошкільників”- Київ, 19. – 176 с.
- Тоцька Т. Рід, родина, Україна. – Київ, 2011. – 94с.
- Фесюкова Л.Б., Макаренко О.В. Я живу в Україні. – Харків, 2008. – 128с.
- Цимбалюк В.І., Жайворонок В.В. Світлиця. - Тернопіль, 2002. – 156с.
З метою забезпечення закладу дошкільної освіти матеріалами з питань формування основ національної свідомості дошкільника, знань про державну та національну символіку України в методичному кабінеті закладу зібрано:
- науково-методичну та художню літературу, нормативно-правові документи з питань громадянського виховання, програми, навчальні посібники з українського народознавства, методичні розробки, картотека статей, кращі конспекти занять, сценарії свят та розваг;
- демонстраційно-ілюстративний матеріал: папка «Державні символи України», мапа України та її макет, вироби народних промислів України, альбоми-папки «Промисли і ремесла України», «Символи-обереги України», «Обрядовий календар», «Народна мудрість»;
- фотоальбоми: «Київ – столиця України», « Про українське козацтво»;
- дидактична папка «Митці України»;
- альбом – папка «Народні розписи» тощо.
Постійно проводяться різні форми роботи з педагогами щодо підвищення фахової компетенції з патріотичного, громадянського виховання.
Педагоги закладу дошкільної освіти дбають про створення розвивального освітнього середовища вихованців, яке передбачає поєднання фізичних, психологічних, педагогічних та соціокультурних компонентів. У порівнянні з минулим навчальним роком у всіх групах закладу спостерігаються позитивні зміни щодо осучаснення предметного середовища у групах.
Аналізуючи наповнення та оформлення національних куточків у групах варто зазначити, що всі вони розміщені у світлому, зручному для огляду місті, візуально відокремлені від ігрових центрів. Експозиція національних куточків не переповнена, постійно змінюється та поповнюється.
Заслуговують на увагу експозиції національних куточків середньої та молодшої груп (вихователі Колосай Н.А., Лебединська І.І., Ярош В.Л., Апостолова А.В.) Вихователі старшої вікової групи (Дранчук О.В., Лебединська І.І..) зібрали дидактичний матеріал: фотоальбоми, ілюстрації, дидактичні ігри тощо.
Окрасою експозиції молодших дошкільних груп (вихователі Бойко О.А., Задесенець Н.М.) стали вироби, що виготовляли та використовували в народі відповідно до обрядових циклів: осіннього – до свята врожаю - пшеничний сніп; зимового – до Різдвяних свят – зірка, сніп – дідух ; весняного – до свята першого жайворонка – свищики; до літнього – букетик з засушеними квітами маку, ромашки, чорнобривців тощо.
Доцільно відмітити, що зміни в експозиції національних куточків усіх вікових груп пов’язані з темою тижня за якою будується освітній процес у групі (до теми «Одяг. Взуття») у перший тиждень грудня виставляються зразки українського національного одягу, ляльки у народному вбранні тощо)
Важливу роль відіграють і зміни експозиції куточків від тематики занять з зображувальної діяльності. Так до заняття з малювання у групах раннього дошкільного віку на тему «Стрічки до віночка» (вихователі Апостолова А.В.) у куточку виставлялися різні види віночків, національні символи (калина, барвінок тощо).
Заслуговують на увагу підбірки ігор патріотичного спрямування вихователів Ярош В.Л., Колосай Н.А.; систематизація матеріалів по громадянському вихованню, які вихователі використовують під час занять і бесід з дітьми (вихователі Дранчук О.А., Лебединська І.І.); інформаційно-методичні матеріали «Україна - рідний край», «Національна символіка» (вихователі Колосай Н.А., Лебединська І.І.)
Наслідки вивчення свідчать, що завдання щодо організації роботи з патріотичного виховання педагоги вирішують комплексно у різних видах діяльності: заняття, бесіди, ігри, індивідуальне спілкування, моральні ситуації вибору, читання художніх творів (вірші про Україну) тощо.
Під час організації освітньо-виховної роботи з дітьми вихователі (Задесенець Н.М., Бойко О.А.) враховують вікові та психологічні особливості дітей, їхнє емоційне сприймання навколишнього світу, образність і конкретність мислення, що допомагає уникати запрограмованості та шаблонності у підході до виховання дошкільнят. Виконання завдань громадянського виховання у старших групах (вихователі Дранчук О.В., Лебединсь ка І.І..) включено в різні види діяльності - пізнавальну, художню, ігрову, що забезпечує ефективність їх здійснення. Організовуючи народознавчу роботу в групах, вихователі у комплексі розв’язують пізнавальні, навчальні, виховні та мовленнєві завдання.
Пізнавальні завдання над якими працюють діти та вихователі вікових груп плануються за принципом від простішого до складнішого з поступовим ускладненням та передбачали розширення у дітей знань про історію українських народних свят зимово-весняного циклу, традиції пов’язані з ними тощо.
Вдумливо та творчопідходятьвихователіАпостолова А.В., Ярош В.Л. до планування занять з патріотичноговиховання. Навчальнізавдання, щоплануютьсяпід час занять передбачаютьформування у дітей перших науковихнародознавчих понять про національнийодяг, національніприкраси, традиції; розвитокелементарнихтрудовихнавичок: плетіннявіночків, приготуваннянаціональнихстрав, виготовленнясвищиків; інтерес до народознавчогоматеріалу, вміннявикористовуватийого в побуті, вправляння у розписуванні, плетінні, ліпленніукраїнськихіграшок, прикрас тощо.
Найефективнішими засобами, що стимулюють процес формування патріотичних почуттів у старших дошкільників, що активно використовують педагоги (Колосай Н.А., Лебединська І.І.): бесіди про родину (маму, тата, бабусю, дідуся та інших родичів); народні та сюжетно-рольові ігри («Ласкаві слова рідним», «Як підняти настрій мамі», «Іду на Січ», «Опанас» тощо); участь у народних обрядах, родинних святах; бесіди про державні та народні символи, їхнє походження; знайомство з музичним мистецтвом тощо.
Широко у своїй роботі з дітьми використовують педагоги дошкільного закладу спостереження у природному, культурному, соціальному довкіллі, екскурсії вулицями рідного міста, до історичних пам’яток, визначних місць, читання художньої літератури та слухання народної, класичної, сучасної музики, розглядання творів образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва, а також бесіди на різні теми, самостійне складання дітьми розповідей-міркувань відповідної тематики, які мають значні потенційні можливості щодо патріотичного виховання дітей дошкільного з метою вироблення у них власних ставлень і оцінок, суджень, цінностей, що стануть підґрунтям для подальшого формування переконань і світоглядної позиції особистості.
З метою прищеплення дітям любові до рідного краю, поваги до національної культури, національних звичаїв під час занять активно використовується народознавчий матеріал (віночки, свищики, гончарні вироби, український одяг, знаряддя для народних ігор тощо). Особливу увагу приділяють педагоги середньої і молодшої груп одному з важливих напрямків патріотичного виховання – це прилучення дітей до народознавства — вивчення культури, звичаїв рідного народу шляхом ознайомлення з характерними ознаками побуту українців (житло, одяг, предмети побуту, народна іграшка), народних ремесел (гончарство, вишивка, килимарство, лозоплетіння тощо), символів (верба і калина, вінок, рушник).
Заняття з елементами народознавства, що проводять вихователі Дранчук О.В., Апостолова А.В. сприяють вихованню у дітей духовності на національному ґрунті, доброзичливості, чесності, взаємоповаги, поваги до культури інших народів, вшанування їх традицій, оберегів.
Унаочненню і кращому засвоєнню навчального матеріалу сприяють розглядання картинок, фотографій, перегляд відеофільмів (вихователі Бойко О.А., Задесенець Н.М..), ілюстрування подій і явищ, причин і наслідків дій та вчинків людей, моделей поведінки (вихователі Ярош В.Л.).
Проте аналіз отриманих відповідей під час проведеної бесіди з дошкільниками показав, що більшість дітей не виокремлюють українські народні казки від сучасних, часто плутають їх з сюжетами відомих мультфільмів.
Залучення дітей до підготовки і відзначення свят народного календаря ( муз керівник Зарецька К.І.) пробуджує в них любов до рідної землі, повагу до людей праці, інтерес до історії своєї країни. Виховання любові до Батьківщини, гордості за свою країну поєднується із формуванням доброзичливого ставлення один до одного.
Разом з тим дошкільникам важко визначити українські народні пісні. Окремі діти змогли назвати гопак як український народний танець.
Аналізуючи виконання дітьми завдання «Світлиця» видно, що 15% дітей не проявляли стійкого інтересу до предметів народного побуту та їх призначення. Дошкільники швидко відволікалися, заважали розглядати іншим дітям, починали бавитися. Дошкільники не правильно називають деталі українського одягу (20%), користуються сучасними словами для називання українського посуду, мало знають про призначення окремих предметів посуду у світлиці (70%). Як свідчить аналіз отриманих даних 40% дошкільників мають обмежений запас знань про рідний край.
Важливим аспектом у формуванні почуття любові до рідного міста є співпраця колективу дошкільного навчального закладу з родинами дітей. Так просвітницька робота з сім’ями вихованців закладу дошкільної освіти проводиться у різних формах співпраці з ними (батьківські збори, семінари, бесіди, «дні відкритих дверей», перегляд фрагментів освітньої роботи, інформаційні стенди, тематичні папки-пересувки, газети дитячого садка, «скриньки запитань та звернень», школи турботливих мам і татусів, електронні бібліотеки тощо) і передбачає ознайомлення батьків із специфікою освітнього процесу в дошкільному навчальному закладі.
Висновок:
Проте, у ході тематичного вивчення виявлено, що вихователі недостатньо вправляють дітей у розв’язанні проблемних ситуацій морально-патріотичного спрямування, часто дають готову інформацію; недостатньо застосовуються прийоми дослідницького, пошукового та евристичного способу здобуття знань, формування умінь орієнтуватись у сучасному світі; діти за підказкою вихователя показали місце знаходження України на карті та назвали з якими державами вона межує; труднощі виникли під час називання гір та морів України; дошкільники не правильно називають деталі українського одягу, користуються сучасними словами для називання українського посуду, мало знають про призначення окремих предметів посуду у світлиці.
Ураховуючи вищевикладене,
ПРОПОНУЮ:
-
- Роботу з патріотичного виховання дітей у дошкільному навчальному закладі визнати задовільною.
- Директору Ступі І.С. до 20 листопада:
- Розробити пам’ятки щодо оформлення національних куточків у групах закладу дошкільної освіти.
- Організувати виставку «Серія дидактичних ігор з народознавства», "Знавець українського фольклору для малят».
- Провести повторне діагностування дітей 5-го та 6-го року життя з патріотичного виховання.
- З 15 листопада і постійно вихователям дошкільного навчального закладу:
- Вчити дітей показувати місце знаходження України на карті та назвати з якими державами вона межує, називати гори та моря України.
- Закріпити назви українського одягу.
- Систематично проводити роботу по ознайомленню дошкільників з українськими традиціями і звичаями, з творами класиків української літератури. Залучати батьків до проведення свят, розваг, занять.
- Продовжувати знайомити з суспільними й матеріальними і духовними умовами життєдіяльності особистості в державі Україна, багатонаціональній за складом; знати її назву, місце знаходження на карті тощо;
- Під час освітньої роботи використовувати елементи народної педагогіки, традиції національного виховання.
- Належну увагу приділити організації творчих ігор (сюжетно-рольових, драматизацій на основі літературних творів, конструкторсько-будівельних), розробляти і вводити у повсякденне ділове й особистісне спілкування з вихованцями дидактичні ігри і вправи, проблемно-пошукові ситуації.
- У роботі зі старшими дошкільниками посилити ціннісні аспекти виховного значення та забезпечити наступність в роботі дошкільного навчального закладу і початкової школи з реалізації завдань духовного, патріотичного виховання.
- 1 раз на рік для вивчення рівня педагогічної культури та освіченості батьків в питанні виховання та розвитку дітей, проблем та запитів щодо виховання та освіти дітей систематично використовувати в роботі анкетування.
- Контроль за виконанням даного наказу залишаю за собою.
Директор ЗДО |
|
|
|
З наказом ознайомлені :