СХВАЛЕНО ЗАТВЕРДЖЕНО
педагогічною радою наказ №____від______
закладу дошкільної освіти директор ЗДО я/с «Веселка»
(ясел-садка) «Веселка» __________Інна СТУПА
протокол № 1 від 27.08. 2021р.
Положення
про внутрішню систему забезпечення
якості освіти
в закладі дошкільної освіти
(ясла-садок) «Веселка»
Пантаївської селищної ради
I.Загальні положення
1.1. Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти в закладі дошкільної освіти (ясла-садку) «Веселка» Пантаївської селищної ради розроблено відповідно до вимог частини третьої статті 41 Закону України «Про освіту», Закону України «Про дошкільну освіту», згідно вимог Базового компонента, статуту закладу.
1.2. Педагогічна рада як колегіальний орган управління закладу дошкільної освіти формує систему та затверджує процедури внутрішньої системи забезпечення якості освіти, зокрема систему та механізми забезпечення академічної доброчесності (Закон України «Про дошкільну освіту», стаття 20).
1.3 Положення поширюється на всіх співробітників закладу дошкільної освіти, які здійснюють професійну діяльність у відповідності до трудових договорів, зокрема на працівників, які працюють за сумісництвом.
1.4. Термін дії даного положення необмежений. Положення діє до затвердження нового.
1.5. Коригування змісту, зміни та доповнення до цього Положення вносяться директором закладу дошкільної освіти за згодою педагогічної ради.
1.6. Функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти (далі – ВСЗЯО) забезпечує керівник закладу дошкільної освіти в межах наданих йому повноважень.
1.7. Критерії ефективності ВСЗЯО:
- розвиток дитини дошкільного віку відповідно до її задатків, нахилів, здібностей, психічних та фізичних особливостей;
- якісний склад та ефективність роботи педагогічних працівників;
- оптимальне матеріально-технічне, навчально-методичне, психолого-педагогічне, медико-соціальне забезпечення якісної організації освітнього процесу.
1.8. Методами збору інформації є: опитування учасників освітнього процесу (анкетування, індивідуальне інтерв’ю); спостереження (за освітнім середовищем, організацією життєдіяльності, проведення навчальних занять); вивчення документації ЗДО.
1.9. Самооцінювання якості освітніх та управлінських процесів відбувається з використанням рівнів: перший (високий) другий (достатній), третій (вимагає покращення), четвертий (низький).
II. Стратегія Політика) внутрішньої системи забезпечення якості освіти
2.1. Стратегія (політика) внутрішньої системи забезпечення якості освіти (далі – Політика) визначає мету й завдання її впровадження та принципи, на яких вона базується.
2.2. Мета Політики ВСЗЯО:
- гарантування якості дошкільної освіти здобувачів;
- формування довіри суспільства до закладу дошкільної освіти.
2.3. Завдання Політики ВСЗЯО:
- організовувати освітній процес, який сприяє оптимальному розвитку кожного вихованця, відповідно до його задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних, психічних та фізичних особливостей, культурних потреб (відповідність якості освіти вихованців Базовому компоненту дошкільної освіти, як державному стандарту, вимогам і (або) потребам батьківської та суспільної громад);
- сприяти безперервному професійному зростанню та самореалізації педагогів;
- забезпечувати необхідні умови для якісної організації освітнього процесу та інклюзивної освіти;
- сприяти розвитку кадрової політики, партнерських відносин усіх учасників освітнього процесу та професійної взаємодії, запобігати проявам дискримінації та боулінгу;
- забезпечувати прозорість та інформаційну відкритість діяльності закладу дошкільної освіти.
2.4. Стратегія (політика) забезпечення якості освіти в закладі дошкільної освіти (ясла-садку) «Веселка» базується на таких принципах:
- відповідності Базовому компоненту дошкільної освіти;
- відповідальності за забезпечення якості освітнього процесу;
- системності в управлінні якістю освітнього процесу;
- демократизація та гуманізація педагогічного процесу;
- наступність і перспективність між дошкільною та початковою загальною освітою;
- здійснення обгрунтованого моніторингу стану педагогічної діяльності, щодо рівня розвитку компетентностей дошкільників;
- готовності суб’єктів освітньої діяльності до ефективних змін;
- відкритості інформації на всіх етапах забезпечення якості та прозорості процедур системи забезпечення якості освітньої діяльності.
III. Організаційно- функціональна структура внутрішньої системи забезпечення якості освіти
- Заклад працює у взаємодії з усіма зацікавленими суб’єктами, до яких відносяться:
- здобувачі освіти і їх батьки;
- педагогічні працівники;
- засновник - Пантаївська селищна рада;
- громадськість;
- органи, що здійснюють управління в сфері освіти.
3.2. Критеріями ефективності внутрішньої системи забезпечення якості освіти є:
- відповідність досягнень здобувачів освіти державним вимогам до рівня освіченості, розвиненості та вихованості дитини 6 (7) років, сумарного кінцевого показника набутих дитиною компетенцій перед її вступом до школи.
- відповідність узагальнених показників результату освітньої роботи (сформованість певного виду компетенцій) змісту освітніх ліній, визначених інваріантною складовою Базового компонента дошкільної освіти.
- ефективність реалізації варіативної складової змісту дошкільної освіти відповідно до індивідуальних інтересів і потреб дітей, запитів і побажань батьків, наявних умов розвитку дошкільників.
- якісний склад та ефективність роботи педагогічних працівників.
- показник наявності освітніх, методичних і матеріально-технічних ресурсів для забезпечення якісного освітнього процесу.
IV. Процедури внутрішньої системи забезпечення якості освіти та освітньої діяльності
- Забезпечення якості освіти в закладі дошкільної освіти (ясел-садку) «Веселка» передбачає здійснення таких процедур та заходів:
- удосконалення планування освітньої діяльності;
- підвищення якості знань здобувачів освіти;
- посилення кадрового потенціалу закладу та підвищення кваліфікації педагогічних працівників;
- забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу та підтримки здобувачів освіти;
- розвиток інформаційних систем з метою підвищення ефективності управління освітнім процесом;
- забезпечення публічності інформації про діяльність закладу;
- створення системи запобігання та виявлення академічної недоброчесності в діяльності педагогічних працівників та здобувачів освіти.
Основними напрямками політики із забезпечення якості освітньої діяльності в закладі освіти є:
- якість освіти;
- рівень професійної компетентності педагогічних працівників і забезпечення їх вмотивованості до підвищення якості освітньої діяльності;
- якість реалізації комплексної і парціальної програм, вдосконалення змісту, форм та методів освітньої діяльності.
- 4.2. Процедура Контролю у закладі дошкільної освіти визначається логічним та доцільним об’єднанням його видів (тематичний, підсумковий, фронтальний, оперативний) та змісту. Під час планування контролю застосовується технологічний прийом — розробляються циклограми, відповідно до методичних рекомендації.
- 4.3. Процедура Моніторингу будується відповідно до визначених у закладі дошкільної освіти напрямів.
- 4.4. Для процедури Контролю та Моніторингу з урахуванням напрямів, тем та змісту добираються доцільні методи та джерела отримання інформації.
- 4.5. Моніторинг є методом та формою Контролю.
- 4.6. Результати процедур Контролю та Моніторингу оприлюднюються у формі:
- аналітичної доповіді на засіданні педагогічної ради;
- звіту керівника на загальних зборах (конференції) колективу;
- проблемного аналізу — комплексне самооцінювання функціонування та розвитку закладу дошкільної освіти — у Програмі розвитку;
- аналізу підсумків діяльності ЗДО за навчальний рік та літній період — щорічне самооцінювання — у Плані роботи закладу дошкільної освіти на навчальний рік та літній період.
- Щорічне самооцінювання підсумків діяльності закладу дошкільної освіти за навчальний рік та літній період здійснюється за блоковою системою аналізування. Підсумковий аналіз є першим розділом Плану роботи закладу дошкільної освіти на навчальний рік та літній період та основою для його розроблення.
- План роботи закладу дошкільної освіти на навчальний рік та літній період є програмою реалізації процедур ВСЗЯО.
- Документи та матеріали, які засвідчують системність реалізації процедур ВСЗЯО.
- Документи:
- Програма розвитку закладу дошкільної освіти на три-п’ять років;
- План роботи закладу дошкільної освіти на навчальний рік та літній період;
- План роботи педагога щодо організації освітнього процесу;
- протоколи педагогічної ради, загальних зборів колективу тощо;
- накази керівника.
V. Механізми оцінювання професійної діяльності
педагогічних працівників
5.1. Основними критеріями оцінювання педагогічної діяльності педагогічних працівників у закладі дошкільної освіти (ясла-садку) «Веселка» Пантаївської селищної ради є:
- стан забезпечення кадрами відповідно фахової освіти;
- освітній рівень педагогічних працівників;
- результати атестації;
- систематичність підвищення кваліфікації;
- наявність педагогічних звань, почесних нагород;
- результати освітньої діяльності;
- оптимальність розподілу педагогічного навантаження;
- показник плинності кадрів.
5.2. З метою вдосконалення професійної підготовки шляхом поглиблення, розширення й оновлення професійних компетентностей організовується підвищення кваліфікації педагогічних працівників.
Щорічне підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів дошкільної освіти здійснюється відповідно до Закону України "Про освіту". Загальна кількість академічних годин для підвищення кваліфікації педагогічного працівника впродовж п’яти років не може бути меншою за 120 годин.
Підвищення кваліфікації педагогічних працівників здійснюється за такими видами:
- довгострокове підвищення кваліфікації: курси;
- короткострокове підвищення кваліфікації: семінари, семінари- практикуми, тренінги, конференції, «круглі столи» тощо.
Щорічний план підвищення кваліфікації педагогічних працівників затверджує педагогічна рада закладу.
5.3. Показником ефективності та результативності діяльності педагогічних працівників є їх атестація.
Атестація педагогічних працівників є обов'язковою і здійснюється один раз на п'ять років відповідно до Типового положення про атестацію педагогічних працівників.
VI. Механізми оцінювання розвитку здобувачів освіти
6.1. Результати освітньої діяльності педагогів закладу з формування у дітей компетентностей будуть визначатись шляхом проведення моніторингових досліджень:
6.2. Педагогічні працівники закладу дошкільної освіти, здійснюючи моніторингові дослідження, використовують підготовлений інструментарій: анкетування (опитування) батьків, діагностичні карти, міні-заняття з окремими дітьми, спостереження за дітьми, бесіди з вихованцями, контрольні та підсумкові заняття, вивчення продуктів праці дошкільнят (малювання, ліплення, аплікації, конструювання, художньої праці), дидактичні ігри та вправи тощо.
6.3. Результати моніторингу узагальнюються вихователями за освітніми лініями Базового компоненту дошкільної освіти у вигляді аналітичних таблиць, діаграм показників (критеріїв) перерахованих умінь здобувачів освіти за всіма показниками.
6.4. Показниками ефективності освітнього процесу, якості надання освітніх послуг можуть бути:
- % здобувачів освіти, які мають достатній і високий рівень
компетентності;
- позитивна динаміка розвитку дітей, засвоєння дітьми вимог комплексної програми;
- відповідність узагальнених показників результату освітньої роботи (сформованість певного виду компетенцій) змісту освітніх ліній, визначених інваріантною складовою Базового компонента дошкільної освіти;
- відповідність досягнень здобувачів освіти державним вимогам до рівня освіченості, розвиненості та вихованості дитини 6 років, сумарного кінцевого показника набутих дитиною компетенцій перед її вступом до школи.
6.5. Результати моніторингу узагальнюються у вигляді діаграм, таблиць, тексту та відображають якісні показники організації освітнього процесу у закладі дошкільної освіти.
6.6. Педагогічні працівники закладу дошкільної освіти, здійснюючи моніторингові дослідження, використовують підготовлений інструментарій: анкетування (опитування) батьків, діагностичні карти, міні-заняття з окремими дітьми, спостереження за дітьми, бесіди з вихованцями, контрольні та підсумкові заняття, вивчення продуктів праці дошкільнят (малювання, ліплення, аплікації, конструювання, художньої праці), дидактичні ігри та вправи тощо.
VІІ. Забезпечення необхідних умов для якісної організації освітнього процесу (освітнє середовище)
7.1. Для якісної організації освітнього процесу у закладі дошкільної освіти забезпечуватимуться необхідні умови: матеріально-технічні, навчально-методичні, психолого-педагогічні, медико-соціальні та інклюзивної освіти.
7.1.1. Матеріально-технічні умови. Відповідність будівлі, приміщень та території вимогам щодо безпечності, доступності, комфортності та оснащеності; дотримання вимог охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки, правил поведінки в умовах надзвичайних ситуацій.
7.1.2. Навчально-методичні умови. Створення освітнього простору групових приміщень, яке забезпечує реалізацію завдань освітньої програми та мотивує здобувачів дошкільної освіти до оволодіння різними видами компетентностей.
7.1.3. Психолого-педагогічні умови. Створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації; в якому спрямована робота з надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу та організації ефективної співпраці з працівниками з питань підтримки психологічного комфорту у закладі та забезпечення емоційного благополуччя здобувачів дошкільної освіти.
7.1.4. Медико-соціальні умови. Забезпечення ефективного механізму медичного обслуговування здобувачів дошкільної освіти; організації системи роботи з фізичного розвитку та зміцнення здоров’я здобувачів дошкільної освіти; якісного харчування здобувачів дошкільної освіти.
7.1.5. Умови інклюзивної освіти. Створення освітнього середовища, в якому реалізуються права дітей з особливими освітніми потребами на освіту, їх соціальна адаптація та підготовка до отримання наступного рівня освіти.
7.2. Критерії само оцінювання наявності необхідних умов для якісної організації освітнього процесу (далі - Умови) визначаються відповідно законодавчих актів з цих питань.
7.3. З метою системного щорічного самооцінювання Умов формуються циклограми (технологічні картки), які є робочим документом керівника закладу дошкільної освіти.
7.4. Оперативна інформація про забезпечення Умов висвітлюється на адміністративних нарадах при керівникові.
7.5. Узагальнена інформація про забезпечення Умов обговорюється під час засідань педагогічної ради, інших органів самоврядування.
7.6. Документи, які засвідчують проведення процедур оцінювання забезпечення Умов:
- Програма розвитку закладу дошкільної освіти;
- План роботи закладу дошкільної освіти за навчальний рік;
- Акти готовності;
- Протоколи засідань педагогічних рад, інших органів самоврядування;
- Накази керівника.
VIII. Система та процеси управління закладом дошкільної освіти.
8.1. Критерії ефективності управлінської діяльності щодо забезпечення функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти:
- наявність нормативних документів, де закріплені вимоги за якістю освітнього процесу (модель випускника, програма розвитку і т.д.);
- оптимальність та дієвість управлінських рішень;
- керованість процесу управління забезпеченням функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти (наявність підрозділу або посадової особи, які відповідають за управління якістю освітнього процесу);
- формування освітньої програми закладу освіти (раціональність використання інваріантної, варіативної складової, використання альтернативних програм);
- підвищення показника відповідності засвоєних і набутих
здобувачами освіти компетентностей згідно вимог Базового компонента дошкільної освіти;
- наявність та ефективність системи моральних стимулів для досягнення високого рівня якості освітнього процесу.
8.2. Сформована стратегія – Програма розвитку закладу дошкільної освіти, яка відповідає особливостям та умовам діяльності закладу, є структурованою за блоками чи напрямами діяльності, чіткою й вимірюваною, в якій відстежується перспективність та спрямованість на підвищення якості освітньої діяльності.
Про результати реалізації Програми розвитку звітує керівник на засіданні педагогічної ради, загальних зборах (конференції) колективу. Проєкт нової Програми розвитку розробляє творча група учасників освітнього процесу на основі комплексного самооцінювання, проєкт обговорюється та схвалюється на засіданні педагогічної ради, затверджує керівник.
8.3. Сформована тактика діяльності — План роботи закладу дошкільної освіти на навчальний рік та літній період (можуть формуватися окремими планами):
- ураховані визначені у Програмі розвитку перспективні заходи;
- побудована на засадах аналізу підсумків діяльності (щорічного самооцінювання) закладу дошкільної освіти за минулий період;
- структура та зміст висвітлює систему роботи усіх структур закладу на вирішення річних завдань та процесів його якісного функціонування та розвитку;
- до розроблення залучено працівників закладу та батьків здобувачів дошкільної освіти.
Результати роботи закладу відповідно Плану розглядаються на засіданнях педагогічної ради. План обговорюється та схвалюється на засіданні педагогічної ради, затверджує керівник.
8.4. Визначена система планування освітнього процесу усіх педагогів закладу дошкільної освіти. Види, форма та особливості змістових компонентів планів педагогів сформовано у методичних рекомендаціях чи у Положенні про планування освітнього процесу, схвалених педагогічною радою.
8.5. Ефективність кадрової політики:
- укомплектованість кадрами, освітній рівень педагогів; рівень кваліфікації (динаміка зростання числа працівників, які пройшли курси підвищення кваліфікації); динаміка зростання професійної компетентності, категорійності;
- створення умов для постійного підвищення кваліфікації, впровадження педагогічними працівниками інновацій в освітній процес, залучення до участі педагогів у експериментальній діяльності;
- обговорення питань підвищення кваліфікації педагогічних працівників, розвитку їхньої творчої ініціативи на засіданні педагогічної ради;
- відзначення, матеріальне та моральне заохочення педагогічних працівників до підвищення якості освітньої діяльності;
- цілеспрямований методичний супровід професійного зростання педагогів;
- координування діяльності та взаємин педагогів щодо прийняття та реалізації рішень, делегування окремих функцій управління;
- формування та розвиток корпоративної культури.
8.6. Наявність загальнодоступних інформаційних ресурсів (стенди, сайт). Зміст інформації про діяльність є відповідним вимогам законодавства. Інформація регулярно поповнюється й вчасно оновлюється.
8.7. Діяльність колегіального органу управління та органів громадського самоврядування: педагогічна рада, загальні збори (конференція) колективу, виробнича нарада, батьківська рада.
IX. Система й механізми забезпечення академічної доброчесності
9.1. Педагогічні працівники дотримуються вимог академічної доброчесності:
- посилаються на джерела інформації, якщо використано сторонні ідеї, розробки, твердження, відомості;
- виконують норми законодавства про авторське право й суміжні права;
- надають достовірну інформацію про —
- методики й результати досліджень,
- джерела використаної інформації,
- власну педагогічну (науково-педагогічну, творчу) діяльність;
- визначають дотримання академічної доброчесності дітьми;
- об’єктивно оцінюють результати освітнього процесу та якості дошкільної освіти дітей.
- Педагогічні працівники обізнані щодо видів порушення академічної доброчесності:
обман — неправдиве інформування щодо власної освітньої (наукової, творчої) діяльності чи організації освітнього процесу —
академічний плагіат — представлення результатів наукової діяльності інших осіб як результатів власного дослідження, а також відтворення текстів інших авторів без зазначення авторства;
самоплагіат — представлення своїх уже опублікованих наукових результатів як нових;
фабрикація — вигадування інформації, що використовується в освітньому процесі;
фальсифікація — зміна чи модифікація інформації, яка стосується освітнього процесу;
списування — використання під час письмових робіт зовнішніх джерел інформації, крім дозволених;
хабарництво — надання або отримання коштів, майна, послуг, пільг чи будь-яких інших благ чи пропозиція щодо цього, щоб отримати переваги в освітньому процесі;
необ’єктивне оцінювання — свідоме завищення або заниження оцінки результатів навчання.
- Відповідальність педагогічних працівників щодо порушення академічної доброчесності, яка встановлена Законом України «Про освіту»:
- позбавляються педагогічного звання, кваліфікаційної категорії;
- отримують відмову у присвоєнні педагогічних звань та категорій;
- втрачають право працювати у деяких закладах або займати деякі посади.
X. Формування іміджу сучасного закладу освіти.
10.1. Формування іміджу сучасного закладу освіти визначає шляхи та джерела формування позитивних характеристик перед громадськістю щодо ефективності діяльності закладу дошкільної освіти з надання якісної освіти.
10.2.Формування іміджу закладу дошкільної освіти (ясла-садку) «Веселка» Пантаївської селищної ради здійснюється шляхом оприлюднення інформації про якість освітнього процесу, освітньої діяльності на сайті закладу (виконання ст. 30 Закону України «Про освіту»). В закладі освіти функціонує офіційний веб-сайт http://pantaivka-zdo.kr.. На офіційному сайті розміщуються:
- статут закладу;
- ліцензії на провадження освітньої діяльності;
- структури та органи управління закладу освіти;
- кадровий склад закладу освіти згідно з ліцензійними умовами;
- освітня програма, що реалізуються в закладі освіти, та перелік освітніх компонентів, що передбачені відповідною освітньою програмою;
- територія обслуговування, закріплена за закладом освіти його засновником;
- потужність закладу та фактична кількість осіб, які здобувають освіту в закладі ;
- мова освітнього процесу;
- наявність вакантних посад;
- матеріально-технічне забезпечення закладу освіти;
- результати моніторингу якості освіти;
- річний звіт про діяльність закладу освіти;
- правила прийому до закладу освіти;
- умови доступності закладу освіти для навчання осіб з особливими освітніми потребами;
- перелік додаткових освітніх та інших послуг, їх вартість, порядок надання та оплати.
10.3. Крім зазначеного, на сайті розміщуються фінансові звіти про надходження та використання всіх коштів, отриманих як благодійна допомога.
10.4. Публічну інформацію про здобутки діяльності закладу забезпечують:
- публікації педагогічних працівників, батьків здобувачів освіти;
- друкована продукція педагогічних працівників закладу у фахових виданнях;
- щорічного звіту керівника закладу освіти.
10.5. Формуванню позитивного іміджу закладу освіти сприяють участь у заходах на рівні громадськості, району, області.