Довідка тематичної перевірки на тему: «Ефективність організації  ігрової діяльності як засобу розвитку інтересу дошкільників»

Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Веселка»

Пантаївської селищної ради

ДОВІДКА

тематичної перевірки на тему:

«Ефективність організації ігрової діяльності як засобу розвитку інтересу дошкільників»

Лютий, 2025 рік

Директор Ступа І.С.

Пантаївка - 2025

Відповідно до річного плану роботи, наказу від 24 січня 2025 року «Про проведення тематичної перевірки на тему: «Ефективність організації ігрової діяльності як засобу розвитку інтересу дошкільників» з 10 по 14 лютого 2025 року здійснювалась тематична перевірка стану ігрової діяльності в закладі по наступним питанням:

1) Створення умов для ігрової діяльності: наявність ігрових куточків у групах, добір і розташування іграшок та ігрових матеріалів у відповідності з віковими особливостями дітей;

2) Планування роботи з ігрової діяльності, місце гри в режимі дня;

3) Рівень колективних взаємовідносин дітей в іграх;

4) Методика керівництва ігровою діяльністю, особливості керівництва творчими і дидактичними іграми в різних вікових групах;

5) Спільна робота закладу освіти та сім’ї з ігрової діяльності дітей.

З метою контролю під час перевірки використовувались такі методи: спостереження ігрової діяльності, відвідування занять, аналіз планів освітньої роботи, бесіди з вихователями і дітьми.

Під час вивчення питання з’ясовано, що в усіх вікових групах створено сучасне, комфортне ігрове середовище. В ігрових осередках є в достатній кількості іграшки, розвиваючі ігри, настільно-друковані ігри, пазли, мозаїка, пазли на розвиток різних психічних процесів. В ясельній групі багато різноманітних сенсорних ігор (з кольоровими прищіпками, кришечками, шнурівки, втулки), а також столики для ігор з піском і водою. В кожній віковій групі є стаціонарні сюжетно-рольові ігри: «Сім'я», «Лікарня», «Аптека», «Перукарня», «Кафе», «АЗС», «Магазин», а також атрибути до рухливих ігор та ігор-драматизацій. Є театральні осередки у кожній віковій групі. Всі ігри та іграшки знаходяться на рівні очей дітей і доступні для самостійних ігор. Створене розвивально-ігрове середовище та соціокультурне оточення спонукають дітей до активної ігрової діяльності. Усі ігрові зони оформлені у відповідності до вікових вимог, наповнені матеріалами, які дають змогу дитині перебувати в позиції активного діяча, включають можливість реалізації самостійної та вільної творчої діяльності.

Ігрова діяльність – це основна діяльність дітей дошкільного віку, тому їй відводиться пріоритетна роль при плануванні. Аналіз перспективно-календарних планів освітньо-виховної роботи свідчить про системний підхід до організації ігрової діяльності. В розділі «ігрова діяльність» всі вихователі планують дидактичні ігри (розвиваючі, психокорекційні, пальчикові, емоційні, валеологічні, економічні), настільно-друковані, будівельні, ігри-драматизації, сюжетно-рольові, підбираючи ігри відповідно до теми дня та сфери життєдіяльності. Цікаві мовленнєві ігри з моральним змістом проводить вихователь Колосай Н.А., активно використовує емоційні ігри в середньо-старшій групі вихователь Лебединська І.І., сенсорні ігри в ясельних групах вихователі Дранчук О.В., Ярош .В.Л. Так, наприклад, під час вивчення теми «Їжа» вихователь середньо-старшої групи Колосай Н.А. вдало використала дидактичну гру «Борщ».

В розділі «Рухова діяльність» всі вихователі планують рухливі, спортивні, народні ігри. Діти молодшої групи «Капітошка» (вихователі Бойко О.А., Задесенець Н.М.) вже багато знають народних ігор. А діти середньо-старшої групи (вихователі Лебединська І.І., Колосай Н.А.) вже самостійно організовують народні ігри, знають слова, рухи, виконують правила, самостійно і охоче грають. При плануванні дидактичних, народних ігор педагоги дотримуються принципу сезонності.

Значна увага приділяється проведенню ігор-драматизацій, театральних ігор у середньо-старшій групі «Подоляночка» (вихователі Лебединська І.І., Колосай Н.А.) .

Доцільно відзначити позитивний досвід роботи вихователів молодшої групи «Капітошка» (Бойко О.А., Задесенець Н.М.), середньо-старшої групи «Подоляночка» (Лебединська І.І., Колосай Н.А.), які грають з дітьми в сюжетно-рольові ігри «Магазин», «Сім'я», «АЗС», «Кафе», «На гостини до бабусі», а також в театральні ігри за сюжетами казок, оповіданнями В.Сухомлинського.

Належна увага приділяється розучуванню з дітьми народних ігор вихователями середньо-старшої групи «Подоляночка» (Лебединська І.І., Колосай Н.А.), молодшої групи «Капітошка» (Бойко О.А., Задесенець Н.М.).Перевірка планів показала, що недостатньо планується ігор-драматизацій та сюжетно-рольових ігор за літературними творами. Не завжди вказується керівництво при плануванні сюжетно-рольових ігор, а також недостатньо планується ігор спортивного характеру.

Спостереження за роботою педагогів та аналіз планів освітньо-виховного процесу дає можливість прослідкувати взаємозв'язок ігрової діяльності з іншими видами: в дидактичних, сюжетно-рольових іграх закріплюються знання про навколишній світ, працю дорослих та їх взаємовідносини, в процесі театралізованих ігор закріплюються знання з художньої літератури, в процесі конструктивно-будівельних ігор закріплюються знання про навколишній світ та з логіко-математичного розвитку, трудовою - в іграх відтворюються трудові дії дорослих, художньо-мовленнєвою -театралізованим іграм передують читання, переказ художніх літературних творів, вивчення віршів. Педагоги достатньо часу передбачають для ігрової діяльності у режимі дня.

Ігрова діяльність проводиться педагогами протягом усього дня ( в ранкові години, перед та між заняттями, на прогулянках, під час занять, у вечірні години).

В ранкові години, перед заняттями багато дидактичних ігор проводять вихователіДранчук О.В, Ярош В.Л.. На заняттях розвиваючі, інтелектуальні ігри використовують вихователіКолосай Н.А., Лебединська І.І..

Під час прогулянок вихователі підбирають ігри на різні види рухів, рухливі ігри підбирають відповідно до віку дітей. Активно використовують рухливі ігри Бойко О.А., Задесенець Н.М., а в середньо-старшій групі вихователі використовують ігри-естафети змагального характеру, вихователіДранчу О.В., Ярош В.Л. використовують ранкові зустрічі. Такі ігрові вправи сприяють вихованню у дітей доброти, товариськості, уважності, доброзичливості, співчуття, діти отримують заряд хорошого настрою на увесь день.

Доцільно у кожній групі ранок починати «ранковими зустрічами».

Роль вихователя в організації ігрової діяльності визначається віком дітей, сформованістю ігрових умінь. Так, в молодшій групі на етапі зародження самодіяльної спільної гри вихователі моделюють предметно-ігрове середовище, створюють ігрові ситуації, використовують яскраві іграшки, допомагають в розподілі ролей, приймають безпосередню участь у грі. Рівень розвитку компетентності дітей у ігровій діяльності та рівень сформованості ігрового партнерства відповідає віку дітей та вимогам програми навчання і виховання дітей «Українське дошкілля». Наприклад, під час сюжетно-рольової гри «На гостини до бабусі Ганни» діти молодшої групи закріпили знання про свійських тварин, фрукти та овочі, де вони вирощуються, сільськогосподарські професії (хто доглядає за тваринами), звідки береться мука, малюки самостійно ліпили вареники. Вихователь Ярош В.Л. взяла на себе головну роль «бабусі Ганни» та вміло керувала грою дітей.

Діти дошкільного віку вміють гратися з іграшками (ляльками, машинами, тваринками), вибирають іграшки відповідно до ігрового задуму, позначають дії словами, застосовують у грі предмети-замінники. Вихованці вміють гратися без конфліктів невеличкими групами по 2 - 4 дітей, ділитися іграшками, домовляються про почергове виконання найбільш „популярних" ролей (лікаря, продавця), доброзичливо відносяться одне до одного.

Заслуговує на увагу система роботи з розвитку ігрової діяльності в старших і середніх групах. Провідне місце в житті дошкільнят (зокрема у старшому дошкільному віці) займає сюжетно-рольова гра, в якій діти відображають знання про довкілля, працю дорослих а також власні вміння та навички ігрової діяльності. Сюжетно-рольовим іграм передують спостереження за працею дорослих, екскурсії, читання художніх творів, дидактичні ігри, тощо.

Діти п’ятого-шостого року життя вміють гратися поруч на заважаючи один одному, об'єднуються в групи по двоє троє дітей. Підтримують короткочасні ігрові взаємодії на основі інтересу до гри та особистих симпатій. В грі відтворюють прості дії: годують ляльку, лікують, вкладають спати. На основі власних спостережень та знань здобутих під час різних форм роботи наслідують дії дорослих: батьків, працівників дошкільного закладу, лікаря, продавця.

Під час перевірки поруч із позитивними фактами виявлено і низку недоліків. Недостатньо ігор проводиться під час прогулянок, а також недостатньо виносних іграшок для ігор на майданчиках. Під час організації ігрової діяльності не завжди здійснюється особистісно орієнтований підхід до малюків. У процесі сюжетно-рольових ігор з дошкільниками недостатня увага приділяється активізації мовлення, збагаченню та розширенню словника, ігри дітей недовготривалі.

Велику увагу вихователі всіх груп приділяють роботі з батьками по ігровій діяльності. В усіх групах виготовлені ширми для батьків: «Гра навчає і виховує», «Гра – восьме чудо світу». Проводились консультації, бесіди на теми: «В які ігри грають наші діти?», «Гра – модель життя». Так педагоги Дранчук О.В., Ярош В.Л. провели консультації для батьків «Граємося з дитиною всією родиною» ,«Улюблена домашня іграшка, як запорука успішної адаптації до умов ЗДО», а вихователі Бойко О.А., Задесенець Н.М. провели індивідуальні бесіди «Як оформити дитячий і ігровий куточок», «Як організувати ігри-розваги з малюками вдома», «У які рухливі ігри грати з дітьми».

Висновок: Вихователі всіх вікових груп здійснюють системний підхід до організації ігрової діяльності, створюють сучасне предметно-ігрове середовище, активно використовують розвиваючі ігри під час занять, навчають і виховують дітей під час різних видів ігор, закріплюють знання дітей під час творчих ігор.

Рекомендації:

  1. Здійснювати особистісно орієнтований підхід до організації ігрової діяльності дошкільнят, активізувати мовлення, спілкування з ровесниками в грі. Постійно.
  2. Продовжити створення розвивального предметно-ігрового середовища в усіх вікових групах та на майданчиках. До 01.06.2025 року
  3. При плануванні сюжетно-рольових ігор вказувати попередню роботу та керівництво грою.
  4. В планах освітньо-виховного процесу передбачати різні види театралізованої діяльності відповідно вимог програми. Активізувати проведення театралізованих ігор та ігор-драматизацій, а також сюжетно-рольових ігор за літературними творами, виготовити відсутні види театрів. До 30.05.
  5. Переглянути і відібрати іграшки для самостійних ігор на прогулянках. До 30.05.
  6. Активізувати проведення рухливих ігор, ігор-естафет, та ігор спортивного характеру під час прогулянок. Постійно.

Налаштування доступності
Налаштування контрасту
Розмір шрифту
Міжбуквенний інтервал
Міжстрочний інтервал
Зображення
Шрифт
Скинути налаштування