Звіт
про результати моніторингу якості освіти відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти та освітньої програми від 2 до 6 років «Українське дошкілля» закладу дошкільної освіти (ясел-садка) «Веселка» Пантаївської селищної ради
В травні 2020/2021 навчального року проведено дослідження рівня сформованості компетентностей дітей ЗДО за освітніми напрямками інваріантного складника стандарту дошкільної освіти.
Мета моніторингу:
- виявлення рівня відповідності результатів освітньої діяльності ЗДО стандартам і вимогам дошкільної освіти.
Завдання моніторингу:
- отримати об’єктивну інформацію про якість організації освітнього процесу;
- прогнозувати шляхи його поліпшення;
- безперервно спостерігати за динамікою розвитку в ЗДО, своєчасно виявляти зміни і ті фактори, які викликають ці зміни;
- підвищувати мотивацію співробітників в галузі забезпечення освітніх послуг.
Змістом Базового компонента дошкільної освіти визначено освітні напрями через організацію педагогом базових видів діяльності, які збагачують досвід дитини та реалізуються як особистісне надбання дитини (результат розвитку).
З метою проведення цілеспрямованого обстеження рівня засвоєння програмового матеріалу дошкільниками відповідно до 7 освітніх напрямів Базового компоненту вихователями було проведено дослідження, щодо оцінки досягнень дітей дошкільного віку за картою компетентностей. Вивчення стану сформованості життєвих компетентностей педагоги здійснювали за критеріями, чітко визначеними за кожним підрозділом програми. Отримані дані аналізувались за принципом природної достатності. Такий підхід до оцінювання даних зрізів дозволяє аналізувати якість освіти дітей і якість освітнього процесу в ЗДО та своєчасно реагувати на недоліки в роботі з розвитку тих чи інших освітніх напрямів.
Результати свідчать про наступне:
більшість дітей раннього та дошкільного віку володіють знаннями і навичками відповідно до освітніх напрямів Базового компонента та вимог освітньої програми від 2 до 6 років «Українське дошкілля». Моніторинг знань, умінь та навичок за напрямами розвитку у дітей дошкільного віку показав, що найкращі результати належать таким освітнім напрямам, як: «Дитина в світі культури» - 71% і «Гра дитини» - 78%, що вказує на те, що діти здатні до вільної емоційно – насиченої, спонтанної активності з власної ініціативи, в якій реалізуються можливість застосування наявних знань, та мають елементарні уявлення про види мистецтва, розуміють призначення зображувальних матеріалів, розрізняють основні жанри живопису, виявляють вміння використовувати техніки художньо – продуктивної та декоративно – ужиткової діяльності.
Найнижчі показники належать таким освітнім напрямам: «Дитина в сенсорно – пізнавальному просторі», «Мовлення дитини». Це обумовлено:
- особливостями розвитку дітей молодшої групи;
- нижчим рівнем відповідних знань дітей – новачків, які раніше не відвідували ЗДО та дітей, які часто хворіли;
- недостатністю завдань з відтворення різних об’єктів навколишнього світу різними способами (моделювання, конструювання) та засобами (різні види конструкторів);
З огляду на це постає нагальна потреба у посиленні цілеспрямованої роботи з розвитку зв’язного мовлення дітей, забезпеченні належних умов засвоєння дитиною культури мовлення та спілкування, елементарних правил користування мовою у різних життєвих ситуаціях, що в свою чергу надасть дітям можливість для духовно – емоційного та пізнавального розвитку. Разом з тим слід звернути увагу на предметно – практичну, технологічну компетентність дітей та розвиток сенсорно – пізнавальних, логіко – математичних та дослідницьких навичок дитини.
У переважної більшості дітей раннього віку, рівень розвитку відповідає віковим вимогам, діти достатньо соціалізовані, достатній рівень фізичного розвитку малят, проте не достатньо сформовані навички образотворчої діяльності, на достатньому рівні сформоване розуміння мови дорослого. Більшість дітей відповідно віку володіють культурно – гігієнічними навичками та навичками самообслуговування, дещо нижчий відсоток спостерігається, щодо володіння дітьми навичками конструктивної діяльності, сенсорними еталонами та розвитку активного мовлення.
Виходячи з результатів дослідження досягнень дітей за освітніми напрямами БКДО, можна зробити наступні висновки: освітній процес в ЗДО спрямовано на достатню активізацію діяльності дитини в пізнанні навколишнього світу, формування досвіду дитини в різних видах діяльності.
Резервом в роботі педагогічного колективу є:
- застосовування дистанційних форм роботи для забезпечення безперервної дошкільної освіти дітей, які часто за станом здоров`я не відвідують ДНЗ;
- ефективне використання потенціалу різних моделей організації освітнього процесу із застосуванням сучасних інноваційних технологій, що відповідають особливостям розвитку кожної дитини;
- здійснення компетентнісного та діяльнісного підходу до організації освітнього процесу для отримання відповідних компетентностей;
- впровадження дієвих форм партнерської взаємодії з родинами щодо створення універсального розвивального(ігрового) середовища на засадах особистісно зорієнтованого, інтегрованого принципу організації освітнього процесу;
- оптимізація роботи щодо комунікативної компетентності, у різних формах конструктивної взаємодії дитини.
Інформація про результати оцінювання рівня розвиненості та вихованості дітей дошкільного віку в закладі дошкільної освіти (ясел-садка) «Веселка» Пантаївської селищної ради
Відповідно доплану роботи ЗДО «Веселка» на 2020-2021 н.р. з 01.11.2020 р. по 16.11.2020 р. було проведено моніторингове вивчення з метою визначення стартових можливостей дошкільників і постановки конкретних завдань на перспективу (моніторинг досягнень дітей молодшого, середнього та старшого дошкільного віку).
В результаті діагностики з’ясовано, що вся освітня робота з дітьми планується і проводиться відповідно до Базового компонента дошкільної освіти, програми «Українське дошкілля», Інструктивно-методичного листа «Про організовану і самостійну діяльність дітей у дошкільному навчальному закладі», інструктивно-методичних рекомендацій Міністерства освіти і науки України №1\9-411 від 30.07.2020 р. «Щодо організації діяльності закладів дошкільної освіти у 2020\2021 начальному році», та інших документів в галузі дошкільної освіти.
Результати, отримані під час вивчення освітнього процесу у всіх вікових групах, свідчать про те, що робота ведеться на належному рівні. Процеси життєдіяльності протягом дня здійснюються відповідно до режиму дня, інтересів та запитів дітей.
У всіх групах створене доцільне розвивально-предметне середовище з відповідними осередками для проведення організованої та самостійної діяльності дошкільнят, яке забезпечує різні види їх активності.
Обстежено 61 дитину, що склало 80% від загального складу.
Педагогічне обстеження проводилося вихователями у формі організованої безпосередньо освітньої діяльності при використанні спостережень, бесід, ігор.
Результати моніторингового вивчення в групі дітей молодшого та середнього дошкільного віку свідчать:
Освітня лінія «Особистість дитини» - достатній рівень, проте слід і надалі вчити дітей обговорювати результати своїх дій, вчинків, виправляти помилки, намагатися регулювати власну поведінку, позитивно ставитися до своєї зовнішності. Діти мають уявлення про основні засоби загартування, володіють правилами безпеки розрізняють шкідливу і корисну їжу. Особливу увагу необхідно приділяти збереженню та зміцненню фізичного, психічного та соціального здоров’я дітей, заохочувати їх до участі в руховій діяльності на заняттях та в повсякденному житті, активно залучати до фізкультурно-оздоровчих видів діяльності, розвивати вміння грати в колективі, виховувати основи здорового способу життя.
Освітня лінія «Дитина в соціумі» - моніторинг показав, що більшість дітей добре знають імена батьків та членів родини. Мають уявлення про довірливі відносини в родині та колективі. Але не всі діти можуть назвати населений пункт, в якому вони проживають. Педагогам слід спрямовувати зусилля на розвиток у дітей вміння встановлювати емоційні контакти з дорослими та однолітками, на розвиток комунікативних здібностей вихованців, уявлень про різні види професій дорослих, трудові дії, на виховання поваги до людей праці, бажання допомагати оточуючим, вміння звертатися по допомогу до людей за місцем їх роботи.
Освітня лінія «Дитина у природному довкіллі» - 7% дітей мають уявлення про природні явища, розрізняють і називають рослини найближчого оточення, мають уявлення про сонце, місяць і зорі. Проте, педагогам слід приділяти більше уваги вихованню бережливого ставлення до навколишнього середовища, ширше використовувати в роботі з дітьми практично-дослідницьку діяльність, розвивати емоційні почуття.
Освітня лінія «Дитина у світі культури» - діти розуміють зміст художніх творів, відповідають на нескладні запитання за змістом, але деяким дітям важко вдається декламувати вірші на пам’ять. З образотворчої діяльності у 80% дітей виникають труднощі під час малювання і аплікування.
Освітня лінія «Гра дитини» - діти уміють використовувати іграшки за призначеням, свідомо ставляться до гри з однолітками.
Освітня лінія «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі» - діти порівнють величину предметів, більшість дітей мають уявлення про площинні геометричні фігури, лічать у межах трьох у прямому порядку 20%. У 80% дітей виникають труднощі визначати просторове розташування предметів відносно свого тіла не орієнтуються в частинах доби.
Освітня лінія «Мовлення дитини» - діти добре імітують звуки тварин і птахів, за допомогою педагога складають речення з двох 3 слів, третина дітей добре вимовляють звуки з допомогою чистомовок.
Результати моніторингового вивчення в групі дітей старшого дошкільного віку «Капітошка» свідчать:
В групі дітей старшого дошкільного віку 24 дитини: з них (6 осіб) показалидостатній рівень, середній рівень у (9 осіб) вихованців, і (5 осіб) має низький рівень розвиненості.
Дослідження проводилося за всіма ключовими компетенціями, а саме:
- особистісно-оцінна компетенція за результатами якої є можливість констатувати, що більшість дітей мають достатній рівні розвиненості. Аналізуючи результати, отримані під час діагностики є можливість говорити, що більшість дітей обізнаними з образом себе, своїм Я, місцем у системі соціуму, мають думку про себе, розуміють, що власне ім'я вказує на індивідуальність, статеву належність, тощо;
- соціально-комунікативна компетенція є найважливішою складовою особистісної сфери дитини. Більшість дітей мають достатній рівень сформованості. Діти мають достатнє уявлення про навички культурної поведінки, систему ставлення до дорослого, готові до соціальних стосунків з дорослими та однолітками;
- художньо-продуктивна – у більшості дітей 53% виявлено достатній рівень, але деякі діти мають слабо розвинену уяву, креативність це свідчить про те, що у дітей з середнім та низький рівнем сформованості компетенції лише формуються базові новоутворення уяви. І над їх розвитком потрібно працювати;
- мовленнєва та комунікативна компетенції сформовані у дітей на достатньому рівні. Діти під час спілкування використовують мовні і немовні засоби комунікації, проявляють ініціативу у спілкуванні з дорослими та однолітками, здебільшого мова вихованців емоційно забарвлена;
- здоров'язбережувальна компетенція у вихованців сформована на достатньому рівні. Діти розуміють цінність свого здоров'я, їм зрозуміло поняття про здоровий спосіб життя, обізнані з будовою свого тіла, застосовують знання на практиці;
- родинно побутова компетенція сформована на достатньому рівні;
- природньо-екологічна компетенція сформована на достатньому рівні 62%, низький – 38%. Діти мають уявлення про природне середовище, планету, живу і неживу природу, виокремлюють позитивний і негативний вплив людини на стан природи, довільно регулюють власну поведінку в природному довкіллі.
Під час дослідження з сенсорно-пізнавальної та математичної компетенції були виявлені складності у складаннях простих задач, 69% дітей не розуміють змісту вимоги або відмовляються відповідати. Також виникали складності з встановленням порівнянь за віком, та доборі спільних і різних ознак предметів, деяким дітям було важко довести свою думку щодо визначення зайвого предмета.
Аналіз результатів моніторингового вивчення в групі дітей старшого дошкільного віку свідчить про малу кількість дітей з високим рівнем знань, дані результати націлюють вихователів на систематичну та цілеспрямовану роботу з вихованцями з усіх компетенцій шляхом використання індивідуальної роботи, освітніх технологій, роботі в парах тощо.
Проведення моніторингового дослідження у групах дітей дошкільного віку дало змогу відстежити динаміку розвитку особистості дошкільника, встановити загальну картину розвиненості вихованців, що дозволить педагогам більш плідно і ефективно працювати над проблемами виявленими в ході вивчення.